GPWS "retard" call out -> French Insult ;-)

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small
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GPWS "retard" call out -> French Insult ;-)

Message par small »

Hi there,

There is funny US pilots joke I hear every week about Airbus. I want to share it with you. The word "retard' pronounced by Airbus's GPWS is said by the airplane to pilots as an insult by a French airplane to Americans who fly it.

Just feel the atmosphere in a US airbus cockpit during each landing ;-) Ahaha, funny French, even their plane makes US pilots crazy. A request to change this call out will be send to Airbus, for sure.

All the best, and fly Boeing ;-)

Cheers

Douglas
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Le chat blanc
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Message par Le chat blanc »

Good one... even though Airbus isn't french, but european...
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pAolO
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Message par pAolO »

:lol:
It's just that "you silly dumb-ass, pull on the stick now, or i'll slap your fat american face" was taking too much space in the memory...
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small
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Message par small »

Le chat blanc a écrit :Good one... even though Airbus isn't french, but european...
But "retard" is a french word, isn'it? Not German or British.
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pAolO
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Message par pAolO »

small a écrit :
Le chat blanc a écrit :Good one... even though Airbus isn't french, but european...
But "retard" is a french word, isn'it? Not German or British.
True. but it does also exist in english, right? And not only as an insult.
If it would have been said it french you would have "retardez".
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golfcharlie232
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Message par golfcharlie232 »

"Retard" en anglais veut dire "idiot" en francais. ;)
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Nolan
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Message par Nolan »

golfcharlie232 a écrit :"Retard" en anglais veut dire "idiot" en francais. ;)
Et même plus :/

Mais c'est vrai que retard c'est un mot pas familier aussi en anglais. Ça veut dire retard, mais je pense que delay est plus utilisé (pour éviter toute confusion :lol: ).
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small
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Message par small »

Ops. Yes, "retard" means "mentally retarded", you say "demeuré" in French but this is usually an insult. That's funny for us, each landing, "your" plane says "imbécile"!

Bon soirée :D
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FalconAircraft
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Message par FalconAircraft »

"Retard" c'est le call out des manettes de gaz à 20 ft... Juste avant ou en même temps le Call out" Flare"... ( type specific)

nos amis américains ont tellement bien compris l'atterro, qu'ils sont obligés de finir à la baille dés qu'ils éteignent les deux moteurs... :lol:

Mais l'allusion sexuelle 'retard' doit les handicaper pas mal , au point de voir leur tourment d'éjaculateur précoce se projeter dans le COCK - PIT.... :P

Mais si je me souviens bien en 1988, chez Honeywell, RTD (retard) était déjà utilisé dans les FMA.
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Tofly2leretour
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Message par Tofly2leretour »

oui enfin bon "retard" ça veut aussi dire "réduire" ou "diminuer".

Personne ne sait qu'il y a aussi pas mal d'anglais chez Airbus???
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flylfnh
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Message par flylfnh »

Moi qui été persuadé que le GPWS disait "return" et pas "retard", j'en apprends tous les jours.

FLy...
Aéroclub => http://www.acdcv.fr
Voltige Cap 10 => http://vimeo.com/33103998
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gardian
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Message par gardian »

flylfnh a écrit :Moi qui été persuadé que le GPWS disait "return" et pas "retard", j'en apprends tous les jours.

FLy...
Ce n'est pas le GPWS (qui n'existe plus, remplacé par l' EGPWS) mais le Fws , c'est un pin prog
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flylfnh
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Message par flylfnh »

Ah, quelle est la différence ?
Aéroclub => http://www.acdcv.fr
Voltige Cap 10 => http://vimeo.com/33103998
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hmgt13
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Message par hmgt13 »

Pour faire simple
EGPWS : Enhanced Ground Proximity Warning System:
Systéme composé d'un calculateur intégrant la collecte d'informations de configuration avion (flaps, gear, thrust levers), vitesse, altitude, terrain et d'un module d'alerte auditif (sonore, vocal) et visuel (voyant, affichage) permettant d'éviter une collision avec le sol (terrain)
FWS : Flight Warning System
Système gérant et générant les alarmes auditives et visuelles.
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Joze91
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Message par Joze91 »

Quel est la signification du retard juste avant de toucher ?
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Flo_dr400
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Message par Flo_dr400 »

C'est un reminder qui incite à réduire la poussée vers idle afin de permettre le déploiement des ground spoilers et le bon déroulement de la séquence d'atterrissage de l'avion.
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Joze91
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Message par Joze91 »

Flo_dr400 a écrit :C'est un reminder qui incite à réduire la poussée vers idle afin de permettre le déploiement des ground spoilers et le bon déroulement de la séquence d'atterrissage de l'avion.
ah cool, merci de la reponse :)
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Dubble
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Message par Dubble »

Flo_dr400 a écrit :C'est un reminder qui incite à réduire la poussée vers idle afin de permettre le déploiement des ground spoilers et le bon déroulement de la séquence d'atterrissage de l'avion.
Pourquoi ce FWS ne dit-il pas IDLE ?
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small
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Message par small »

I'm a bit lost :turn: Google isn't so efficient to translate correctly. Anyway! Just see some questions about the meaning of "retard".

The word "retard" is a reminder to pilots to bring the thrust levers to idle during the landing maneuver, known as the "flare," just prior to touchdown. If the autothrottles are engaged, which they are most of the time on highly-automated aircraft such as the Airbus, the thrust will go to idle on its own just prior to touchdown on landing.

On Airbus planes, the thrust levers themselves don't move with the autothrottles engaged, so it’s a reminder for the pilot bring the thrust levers all the way back to idle to match the thrust setting of idle for landing. If the pilot ignores the directive, the thrust will still be at idle, however, regardless of the position of the thrust levers.

If the autothrottles aren’t on (they're left off sometimes for practice), then it’s telling the pilots to bring the thrust to idle by bringing the thrust levers back all the way. It’s basically the same directive as when the autothrottles are engaged, but in one case it’s a reminder that thrust is being reduced automatically, and in the second case it’s a reminder to the pilot to reduce the thrust manually.

Here's an interesting tidbit. I noticed during my experience on the Airbus that the fact the throttles don't move when the autothrottles are engaged drives a lot of guys nuts, but, for whatever reason, the women I flew with didn't seem to mind. This held true for me as well. It didn't bug me that the thrust levers didn't move when the thrust was changing, but many of the guys I flew with said it just didn't seem right and they found it mildly disconcerting.

:pekin:

Karly
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gardian
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Message par gardian »

For your information
I you flew the AIRBUS it means that you did follow an AIRBUS course. In the ground school we tell you that, except for the 300/310, the AIRBUS are not equpped with autothrottle but autothrust.
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