Opérations aériennes en compagnie

Bref: les autres autres métiers aéros

Modérateur : Dan

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lesoreilles
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Opérations aériennes en compagnie

Message par lesoreilles »

Salut à tous,

j'aimerais parler du poste d'ingénieur Bureau d'Etudes dans une compagnie aérienne.
Quelle formation? Quel perspectives? Les anciens ou les présents peuvent parler du poste

Typiquement la formation la plus logique est le master IATOM de l'ENAC, mais peut-on y parvenir sans? (perso je suis en calcul structure pour l'avionneur du sud-ouest mais j'aimerais m'orienter vers ce métier)

Issu d'une offre d'emploi:
En ce qui concerne le Bureau d’Etudes :

Suivi et mises à jour des parties A, B, C du manuel d’exploitation et des manuels liés (QRH, Performances, diverse documentations...) ;
Suivi de la réglementation OPS et conformité des référentiels documentaires de la compagnie ;
Préparation des audits (interne, DGAC, IOSA) ;
Assurer le support du centre des opérations ;
Effectuer un suivi des données de performances avion et de masse et centrage de la flotte ;
Assurer le lien avec le constructeur et les fournisseurs d’équipements pour les questions opérationnelles.


En ce qui concerne le Service Formation

Suivi et mise à jour de la partie D du manuel d’exploitation et des manuels de formation associés ;
Suivi de la réglementation FCL et conformité des référentiels documentaires de la compagnie ;
Standardisation des pratiques avec les partenaires ATO ;
Suivi des engagements des moyens de formation au cours des différents stages.


Critères & Compétences requises

Diplôme d’ingénieur ou un 3ème cycle spécialisé dans l’aéronautique.
Compétences en opérations aériennes et performances avion.
Connaissances réglementaires en formation aéronautique
Qualités requises : rigueur, aisance relationnelle, curiosité, esprit d’analyse et de synthèse.
Modifié en dernier par lesoreilles le 09 oct. 2014, 10:55, modifié 1 fois.
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lesoreilles
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Message par lesoreilles »

Alors 114 vues et personne pour participer? :P
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5AM1
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Message par 5AM1 »

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sylvb
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Message par sylvb »

Salut,

Dans les petites compagnies, on trouve bien souvent au BE un mec qui n'est pas même ingénieur. Le master que tu évoques ne pourra sans doute que t'aider, mais je doute qu'il te soit vraiment utile.

Il y a quelques années, la double étiquette ingénieur (généraliste ou aéro) + ATPL théorique sur le CV permettait d'ouvrir pas mal de porte. (ça a été le cas pour moi en tout cas).

Bref, je pense qu'un ATPL théorique te sera plus utile que le master; mais ce n'est que mon point de vue.

a+
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lesoreilles
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Message par lesoreilles »

Super merci pour vos réponses les gars

Je suis en BE côté calcul. J'ai pas l'atpl théorique mais le PPL et le brevet planeur.
C'est plus sage de passer l'atpl avant de postuler?

Le job me branche vraiment
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chuck_73
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Message par chuck_73 »

passer peut être pas ($$$ et temps), mais intéresser au contenue des cours ne peut être qu'un plus pour ce genre de post.
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lesoreilles
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Message par lesoreilles »

merci pour ta réponse chuck
j'ai déjà la collection atpl d'Oxford
Parmi les chapitres suivants, lesquels tu me conseilles de lire?
-Aircraft General
-Air Law
-Flight Planning
-General Navigation
-Human Performance
-IFR Comms
-Instruments
-Mass and Balance
-Meteorology
-Operational Procedures
-Performance
-Principles of Flight
-Radio Navigation
-VFR Comms
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chuck_73
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Message par chuck_73 »

je te dirai tous...

en premier lieu, je prendrai la réglementation (européenne puis OACi), sachant qu'une partie du boulot est quand même issu de ces besoins réglementaires et que les opérations s'organisent autour.
ensuite, les chapitres perfo, masse et balances
Aprés ca, je prendrai Météo, instruments principe of flight, human perfo... histoire de pouvoir discuter comme il faut avec les gars/filles d'en face.
en dernier lieu je jeterai un oeil sur les Comm IFR/VFR, instruments
Mais ce n'est qu'un avis...
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5AM1
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Message par 5AM1 »

si tu as déjà une idée de quelle compagnie chez qui tu comptes postuler, ingurgite la doc avion des machines exploitées, ça sera aussi un bon moyen de maitriser le sujet (le BE s'occupe notamment de la rédaction des manuels et procédures, d'où une bonne connaissance des systèmes avions liés)
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lesoreilles
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Message par lesoreilles »

Je sais pas du tout dans quelle compagnie postuler.
Je pense d'office qu'AF, BA & co ne recrute que des expérimentés. Vous avez une idée des entreprises qui recrutent des débutants?
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lesoreilles
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Message par lesoreilles »

up :pekin:
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5AM1
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Message par 5AM1 »

Va voir chez transavia, ils se developpent du coup besoin de main d'oeuvre
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lesoreilles
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Message par lesoreilles »

ok je vais voir ça, merci 5AM1
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lric44
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Message par lric44 »

Quelques annonces d'emploi :

INGÉNIEUR FLIGHT OPERATIONS - H/F - BRIZE NORTON - 8349
FLIGHT OPERATIONS ENGINEER – OPERATOR /AIRLINE - BRIZE NORTON, OXFORDSHIRE - 8354

Parfois les compagnies sous-traitent le côté bureau d'étude/opérations aériennes à des boites comme Aéroconseil.
En général ça recrute des ENAC pour ce type de job. L'ATPL semble apprécié.
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lesoreilles
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Message par lesoreilles »

J'ai trouvé une page intéressante sur le site d'Aer Lingus sur les métiers des opérations aériennes:
The Integrated Operations Centre is responsible for planning and co-ordinating the movements of all our aircraft.
Aer Lingus Careers
When passengers board an aircraft, they know its destination. But the route the plane will take to that destination is dependent on many variables so each journey must be planned with precision.
Our flight planners carefully consider the changing weather conditions, multiple countries' airspaces and fuel considerations to guide each aircraft efficiently to its destination. The team in the Integrated Operations Centre are need to react quickly to change and think on their feet under time pressure.
Why is planning a route so important? Is there really that much change from day to day?
There can be a lot of change, and a lot of things to take into consideration. Ireland is at the edge of Europe. Five minutes after take-off, a plane is probably in UK airspace, which is very expensive. Our flight planners are constantly monitoring our planes are allowed to fly and where there are restrictions which could be imposed either by International Air Traffic Controls or by weather. And then, once they know the possibilities, they must chose the most efficient and economical route.
What sort of restrictions might there be apart from weather?
They vary. Sometimes there might be air show restrictions. There could be military zones. Air Traffic control in one particular country might be on strike. And sometimes there are restrictions in areas for other special events like for example the Olympics. Things can actually change from hour to hour, especially when you do take the weather into account. So there can be all sorts of reasons for us to have to take an alternative route.
Is there anything you can do about the different costs?
We try to be clever. We are an industry leader when it comes to negotiating constantly with Aer Traffic Control about the cost of airspace. And we are as innovative as possible too about other costs. We have a fuel analyst, working constantly on how to get the best value there. And we are always looking at ways to lighten the load. We even changed to lighter glassware, and started printing menus on both sides, and put lighter paper into the menus to bring our fuel costs down.
Have any other bright ideas for savings come out of your department?
Well, we make sure to wash the engine to get better performance, the same with the body of the plane. We clean the carpets regularly so they won't retain heavy dust, and we don't carry water that we don't need. We are always looking for ways to lighten, and thereby save.
So what costs you money then?
Running late costs money. There are overtime costs if we go out of crew time. So we do everything we can to optimise punctuality. We keep an eye on boarding. It is really important to get a plane turned and to push on time. So we are the ones keeping track of things, and then trying to analyse problems if they arise. It's a bit like being a detective.
But there will be times when you don¿t need to be a detective to know why you're completely grounded?
Absolutely. So many things can go wrong that we just can't control: snow, another ash cloud, a crash somewhere, a broken aircraft, or there could just be a fuel leak. But it that leak leads to a closed runway, it means a big disruption. So we are very aware of the fact that when there is a disruption, we need to recover. And since the ash and the snow, we have been doing a lot of work on building a really strong recovery model. We have an emergency response plan. A team of 300 people is available in the case of a major crisis. We do a major crisis dry run twice a year, and a minor dry run twice a month.
So it really sounds as if you and your flight planners pull it all together? Tell me about a typical flight planner?
We find it quite hard to recruit flight planners. There is a requirement for a real understanding of flight and an airline's operation. Flight dispatchers have that, and some of our planners come from that area. We also have some people who perhaps have done some pilot training and are interested in that area. We do give our planners a very comprehensive training ourselves however, and we believe we offer them an exciting, exacting and really fulfilling job at the very heart of a great airline's operation.
http://careers.aerlingus.com/careers-in ... ns-centre/

avec la vidéo qui va bien :
http://youtu.be/fykaLaobJ1M

D'après les profils que j'ai pu voir sur linkedin, la plupart sont pilotes pro ou au moins privé.

Les sites des majors européennes offrent peu d'informations sur le métier. Ou alors j'ai pas trouvé.

Emirates est une des plus généreuse avec une page remplie d'infos
http://www.emiratesgroupcareers.com/eng ... fault.aspx
The Flight Operations department manages various facets of the operational side within the Emirates Group. However, its primary responsibility is to ensure safe, legal and efficient operation of Emirates airline’s aircraft. This includes training and scheduling of Flight Deck Crew to ensure that they meet all licensing and regulatory requirements and can execute high-quality operation in a safe, efficient and customer-friendly manner. Specially trained operational staff within the department also plays a key role in the recruitment of new Flight Deck Crew. The navigation and technical sections are in charge of effective surveying of all new routes and making available all navigation, performance and other necessary operational data to flight crew, to ensure safe air and ground operations. Investigating, monitoring and disseminating information on all accidents, incidents and other occurrences involving Emirates’ aircraft come within the scope of this function.

The Flight Operations department is comprised of the following sections:

1. Flight Operations Training
2. Flight Training Facilities
3. Emirates Network Operations and Logistics
4. Flight Operations Performance
5. Flight Operations Support
6. Flight Training Facilities

If you are keen to pursue a career within Emirates Group Flight Operations, we are actively seeking applicants who:

• Are passionate and excited about the aviation industry.
• Have the enthusiasm and desire to go the extra mile to ensure accurate end results are delivered on time.
• Are talented and ambitious enough to progress in one of the most challenging working environments within the industry.
• Will continue to remain positive and motivated even when required to work unsocial hours.
Flight Operations Performance
Flight Operations Performance supports the production of data used by Pilots and Dispatchers to conduct safe aircraft operations. This covers all phases of flights including take-off, climb, cruise, descent, approach, and landing.

The section has areas of specialisation that develops both low and high-speed aerodynamics data, as well as flight data monitoring and analysis.

Specific pilot support is provided in the form of flight deck documentation such as Flight Crew Operating Manuals, and preparation of Electronic Flight Bags. The section also develops studies related to aircraft performance, to support technical aircraft evaluations and flight optimisation.
Flight Dispatch
The task of Emirates Flight Dispatch is to exercise operational control over the Emirates fleet under a scheme of co-authority.

Positions within Flight Operations Support include:
• Senior Flight Dispatch Assistant
• Licensed Flight Dispatcher
• Dispatch Duty Manager
Aeronautical Services
Aeronautical Services manages:-
- Flight planning issues
- Documentation
- Over-flight provisions
- Charting
- FMS (Flight Management System) updates and
- Liaison with fleet on technical issues.

The department has direct contact with systems manufacturers. It has a wealth of knowledge and the manager encourages learning from others. It has access to aircraft systems and the ability to make necessary changes. The department has direct liaison with Airbus and Boeing. It works with other teams on new destinations (mapping/routing).

Positions within Aeronautical Services include:
• Aeronautical Services Manager
• Aeronautical Services Specialist
• Flight Operations Support Specialist
• Senior Aeronautical Services Assistant
j'imagine que ces grosses compagnies demandent une expérience dans le secteur. Mais l'environnement doit être captivant...
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