Bonjour,
Le lien fourni par Tomcat pointe sur 404...Pas rertouvé non plus en farfouillant sur le site de la DGAC.
En reprenant les FAR 61.3, on savait déjà qu'on n'avait pas besoin d'une licence piggyback (FAR 61.75.a) pour piloter un avion N avec une licence EASA émise en France, tant que l'on reste dans les limites du territoire national francais:
http://www.faraim.org/faa/far/14CFR/vol ... ndex.html
§ 61.3 Requirement for certificates, ratings, and authorizations.
(a) Required pilot certificate for operating a civil aircraft of the United States. No person may serve as a required pilot flight crewmember of a civil aircraft of the United States, unless that person:
(1) Has in the person’s physical possession or readily accessible in the aircraft when exercising the privileges of that pilot certificate or authorization—
(i) A pilot certificate issued under this part and in accordance with § 61.19;
...
(vii) When operating an aircraft within a foreign country, a pilot license issued by that country may be used.
Concernant la qualification IFR, il est spécifié un peu plus bas, toujours dans FAR 61.3:
...
(e) Instrument rating. No person may act as pilot in command of a civil aircraft under IFR or in weather conditions less than the minimums prescribed for VFR flight unless that person holds:
(1) The appropriate aircraft category, class, type (if required), and instrument rating on that person’s pilot certificate for any airplane, helicopter, or powered-lift being flown;
Ma lecture est donc que :
- si on détient une licence (PPL/CPL SEP/MEP) émis par la France
- cette licence comporte la qualification IFR
- on vole sur un avion en N
uniquement en France
Alors on reste bien dans le cadre du FAR 61.3 ==> Pas besoin d'une licence piggyback (
FAR 61.75.a), et pas besoin non plus de "IR based on a foreign licence" (
FAR 61.75.d) qui est adossé à la licence piggyback.
Des experts FAA pour confirmer/infirmer ce point sur l'IR ?