Qatar Airways Interview SO

Parce qu'on peut devenir Pilote ailleurs qu'en Europe ou en Amérique du Nord

Modérateur : Big Brother

Répondre
Avatar du membre
Auteur du sujet
vito75
Copilote posteur
Messages : 61
Enregistré le : 17 nov. 2008, 11:36
Âge : 42

Qatar Airways Interview SO

Message par vito75 »

Bonjour à Tous!

Je voulais savoir si l'un d'entre vous a été invité pour une interview Second Officer Avec QR à Doha le 3 novembre?

Merci d'avance et si vous avez des renseignements sur le processus n'héistez pas!!

++
victor Marquié
Avatar du membre
RK303
Copilote posteur
Messages : 136
Enregistré le : 17 févr. 2008, 14:23

Message par RK303 »

Bon ba la surprise est arrivée pour moi aussi,ça sera pour décembre, Ouf, heureusement parce qu'avec le boulot à côté.... là, ça laisse un peu le temps de se remettre dedans .

donc je suis preneur d'infos aussi même si j'ai l'impression qu'il n'y en aura pas plus ici que sur PPrune.

Vito75, bon courage à toi, à priori tu les auras avant moi ces infos :turn: donc surtout tu n'hésites pas mon pm est dispo :) :pekin:
Avatar du membre
surfinsight
Elève-pilote posteur
Messages : 41
Enregistré le : 18 sept. 2010, 19:24
Âge : 34

Message par surfinsight »

Bonjour a vous 2 !

Avez vous un petit retour a donner sur votre journée de selection ?
difficil de trouver des infos. Merci d'avance et j'espere que votre journee s'etait bien passé . Fonctionne -t-il avec un pool ??
Avatar du membre
surfinsight
Elève-pilote posteur
Messages : 41
Enregistré le : 18 sept. 2010, 19:24
Âge : 34

Message par surfinsight »

Ils *
Avatar du membre
RK303
Copilote posteur
Messages : 136
Enregistré le : 17 févr. 2008, 14:23

Message par RK303 »

C'est dimanche, je vais prendre le temps de répondre même si je ne post plus beaucoup ici. Je ne dirais absolument rien me concernant personnellement sur ce forum, juste apporter des infos pour ceux qui pourraient être appelés en sélection chez QA.

J'ai reçu quelques mp me demandant quel profil aéro fallait-il avoir pour être appelé en sélection chez QA, c'est simple ça allait de 250h de vols à la sortie de l'école à 7000h pour les postes de captain wide body. Mais ca c'était valable pour jusqu'à cette fin d'année me semble-t-il, à présent il faut 1000h minimum pour postuler à la filière S/O MAIS ça peut changer à tout moment.

Je pense qu'il faut surtout retenir que cette compagnie est extrêmement flexible en matière de recrutement et qu'il n'y a pas d'information et de filière clairement établie. Elle recrute qui elle veut, n'importe où dans le monde, comme elle veut et quand bon lui semble, ceci de manière très diversifiée (road show, en allant directement selectionner dans différentes villes du monde, en appelant directement des candidats à Doha, via des recrutements ponctuels auprès de certaines écoles etc.) Bref tout est possible.

J'ai été convoqué à Doha il y'a une semaine, et attend patiemment mes résultats peut être comme Vito75. Pour faire court, personnellement, j'en ai eu plein les yeux. Séduit, j'espère vivement avoir réussi ma sélection.

Pour le concret, voici un résumé qui décrit à la perfection le déroulé de la journée de sélection à Doha :

Company Introduction:
Started at 8:00am on the 1st floor conference room of the hotel we stayed (Oryx-Rotana Hotel). We were presented with a 15-min PowerPoint presentation about the company. At the end of the presentation, we each gave a brief introduction of ourselves by answering the following questions:

1. State name.
2. Where you from.
3. Marital & Family Status.
4. Brief airline career history.
5. Why you want to work for Qatar.

After the introductions, they requested the following…
• Original Flying Licenses - Valid
• Original Medical Certificate - Valid
• All Original Logbook(s) – Please add up the hours (both PIC and SIC)
• Copy of last Simulator Check
• Valid original passport.
• Letters of Reference/Recommendation
• Human performance and limitation certificate (if available)
• English Proficiency Certificate (if applicable)
• Flight Crew Recruitment Checklist


Phase I:
We had 1-hour to complete a 50-question multiple-choice exam. After everyone completed their exam, we were told to wait outside so they can grade our exams. We were informed that all of us could proceed to the next phase.

(Note: There were two versions of the exams. Studying only the questions in the gouges will not help you if you are not familiar with the subject areas. The questions below are similar to the question I had on my exam.

1. The actual Take-Off Mass is:
2. If a pitot source is blocked in an ASI, and the drain hole is blocked, but the static source is open, what will happen?
3. The temperature at FL 110 is -5' C. What will the temperature be at FL 50 if the ICAO standard lapse rate is applied?
4. Relative humidity depends on:
5. Which of the following statements is correct?
6. What are the minimum and maximum values of V1?
7. Which of the following is true with regard to VMCA (air minimum control speed)?
8. A DME is located at MSL. An aircraft passing vertically above the station at flight level FL 360 will obtain a DME range of approximately:
9. What is the definition of virga?
10. Inbound course for holding is 053 with STD turn. So your app heading is 233, so what s the procedure?
11. Rapid decompression, first action.
12. High pressure altitude affects what?
13. Vmca assures what after engine failure?
14. You land with 1013 set in your altimeter and the airfield elevation is 1240 ft with an actual QNH of 1008. What will your true alt read? (Formula: 5 X 27 ft + Airport Elevation)
15. Mach number is dependent on?

Phase II:
We were divided into group times for a 1-1 interview session. In the interview, there were 2-Captains & H.R. person. The type questions asked seem to be centered on my background experience (TMAAT) and assessing whether I would be able to adapt to a diverse international culture. If you are successful, you will be given an envelope that will indicate the time & location your simulator assessment will occur.

Phase III:
They arranged a bus that will took the group from the hotel to the simulator building. When we arrived at the simulator building, we were taken to a briefing room where the instructor does an excellent job providing a detailed briefing of how to fly the airplane (A320, A330, or B777). He will give you a sheet that will be a guideline of what he will be assessing during the simulator ride.

My simulator ride consisted of two circuit pattern:

– Takeoff to 3000ft, stayed in the pattern, vectors to intercept the localizer, and land to a full stop.
– Takeoff to 3000ft (received an APU fire), stayed in the pattern, vectors to intercept the localizer, and land to a full stop.

Note: The instructor will only act on whatever you command. Provide a thorough take-off brief. During your approach, if you are not stabled by 1000ft, you MUST execute a go-around.

When the ride is over, the instructor will not provide any details of your performance.

Voilà, bon courage à tous.
Avatar du membre
surfinsight
Elève-pilote posteur
Messages : 41
Enregistré le : 18 sept. 2010, 19:24
Âge : 34

Message par surfinsight »

Merci beaucoup pour ce retour d'expérience

On croise les doigts pour toi !
Répondre
  • Sujets similaires
    Réponses
    Vues
    Dernier message