Bonjour,
Je ne suis pas daltonien donc je ne parle pas par expérience. Cependant la réglementation du PART-MED dit:
"MED.B.075 Colour vision
(a) Applicants shall be required to demonstrate the ability to perceive readily the colours that are necessary for the safe performance of duties.
(b) Examination
(1) Applicants shall pass the Ishihara test for the initial issue of a medical certificate.
(2) Applicants who fail to pass in the Ishihara test shall undergo further colour perception testing to establish whether they are colour safe.
(c) In the case of Class 1 medical certificates, applicants shall have normal perception of colours or be colour safe. Applicants who fail further colour perception testing shall be assessed as unfit. Applicants for a Class 1 medical certificate shall be referred to the licensing authority.
(d) In the case of Class 2 medical certificates, when the applicant does not have satisfactory perception of colours, his/her flying privileges shall be limited to daytime only."
Ton fils a donc passé le test d'Ishihara et l'a loupé, d'où le fait qu'il n'ait reçu qu'une classe 2 de jour. Ce toubib n'a probablement pas le matériel pour lui faire passer un des
further colour perception testing qui incluent, en regardant les Acceptable Means of Compliance (AMC) and Guidance Material (GM) (section AMC2 MED.B.075 pour la classe 2 et AMC1 MED.B.075 pour la classe 2):
"(c) Those failing the Ishihara test should be examined either by:
(1) anomaloscopy (Nagel or equivalent). This test is considered passed if the colour match is
trichromatic and the matching range is 4 scale units or less, or if the anomalous quotient
is acceptable; or by
(2) lantern testing with a Spectrolux, Beynes or Holmes-Wright lantern. This test is
considered passed if the applicant passes without error a test with accepted lanterns.
(3) Colour Assessment and Diagnosis (CAD) test. This test is considered passed if the
threshold is less than 6 standard normal (SN) units for deutan deficiency, or less than 12
SN units for protan deficiency. A threshold greater than 2 SN units for tritan deficiency
indicates an acquired cause which should be investigated."
Ce que je lis ici, c'est qu'il est donc possible de demander une expertise complémentaire avec à l'issue peut-être une aptitude si un des
further colour perception testing ci-dessus est réussi. C'est ce que le toubib que vous avez vu propose à ton fils de faire chez Air France à Roissy ou à l'Hopital des Armées à Percy/Clamart.
Ce que je ne sais pas, c'est si dans les faits il est réaliste d'espérer une aptitude suite à cette expertise (en théorie oui, mais en pratique ?...). Peut-être que le toubib que vous avez vu sait que c'est sans espoir, ou bien au contraire, il n'en sait en fait rien.
A toi de voir si tu veux pousser en fonction de la motivation de ton fils pour ce projet. Il ne nous (les gens du forum) est pas possible de savoir le degré de sévérité du daltonisme de ton fils donc bon, à mon sens on ne peut pas trop commenter sur ses chances lors de l'expertise.
Une autre option serait d'aller tenter une médicale hors de France dans une jurisdiction où la réglementation est appliquée de manière un peu plus... souplement. Globalement le pole médical en France n'est pas commode.
Liens à la réglementation:
https://part-aero.com/en/view/part-med#MED.B.075
https://www.easa.europa.eu/en/document- ... ed-issue-2