Re: Décollage IFR aérodrome non controllé
Posté : 19 nov. 2021, 15:38
Je rebondis sur ce sujet, car j'ai, ces derniers temps, eu le plaisir de découvrir tous les commentaires au NPA 2020-02 (CRD) concernant un projet de modification de Part-NCO, et en particulier le commentaire de la DGAC à la proposition de AMC1 NCO.OP.115.
Et voici la proposition d'AMC:NCO.OP.115 Procédures de départ et d’approche — avions et hélicoptères a écrit :a) Le pilote commandant de bord utilise les procédures de départ et d’approche établies par l’État de l’aérodrome si elles ont été publiées pour la piste ou la FATO à utiliser.
Et voici donc le commentaire de la DGAC:NPA 2020-02 - AMC1 NCO.OP.115 a écrit :Draft text
ARRIVALS AND DEPARTURES UNDER IFR WHERE NO INSTRUMENT FLIGHT PROCEDURES ARE PUBLISHED
When arriving or departing under IFR to/from an aerodrome or operating site with no published instrument flight procedure, the pilot-in-command should ensure that sufficient obstacle clearance is available for safe operation, and that any clearance required to enter controlled airspace is obtained prior to entry.
Rationale
NCO.OP.115 is amplified to clarify that IFR operations are permitted in the absence of instrument
flight procedures, but the pilot is responsible for ensuring that the trajectory chosen is safe.
dont l'agence a tenu compte dans la version de l'AMC publiée avec l'Opinion.DGAC a écrit :It is suggested to add a GM to explain that the pilot is responsible for ensuring that the trajectory chosen is safe and that applying VMC minima is recommended to reach a minimum safe altitude (in particular to be cleared of potential obstacles and to be cleared of possible interfering aircrafts (no FIS is available, radio not mandatory…)).
Puisqu'un pays membre ne peut interdire ce qui est autorisé par les textes européens, sauf à utiliser des subterfuges tes des espaces contrôlés qui vont jusqu'au sol, et qu'en plus la DGAC ne semble absolument opposé à cette clarification, j'en déduis qu'ils ne sont pas opposé à l'IFR en classe G, ni aux départs ou arrivées IFR à des aérodromes sans procédure publiée.Opinion 02/2021 - AMC1 NCO.OP.115 a écrit :ARRIVALS AND DEPARTURES UNDER IFR WHERE NO INSTRUMENT FLIGHT PROCEDURES ARE PUBLISHED
When arriving or departing under IFR to/from an aerodrome or operating site with no published instrument
flight procedure, the pilot-in-command should ensure that sufficient obstacle clearance is available for safe
operation. This may be achieved, for example, by climbing or descending visually when below a minimum
altitude at which obstacle clearance is known to exist.
When operating IFR in uncontrolled airspace, separation from other aircraft remains the responsibility of the
pilot in command. The pilot-in-command should also comply with any flight planning and communication
requirements designated by the competent authority under SERA.4001(b)(3) and SERA.5025(b). Any ATC
clearance required to enter controlled airspace must be obtained prior to entry.